VISIR anmäler Swedish Match till konsumentverket

Butiken Svenskt snus

VISIR anser att Swedish Match som äger butiken Svenskt snus på Kungsgatan i Stockholm bryter mot svensk tobakslag och reglerna för marknadsföring av tobak.

Hjälm80pxSvenskt snus gör reklam för olika snusmärken på kläder och sportartiklar de säljer i sin butik.  Detta kan benämnas som indirekt reklam om man läser Tobakslagen, d v s att det är emot reglerna när tobaksvarumärken förekommer i marknadsföring av andra varor eller tjänster. Tolkningarna runt vad indirekt reklam innebär är dock mycket luddiga.

I det här fallet råder ingen tvekan om, enligt VISIR,  att Swedish Match marknadsför  sina tobaksvarumärken på andra varor såsom kläder och sportartiklar. Dessutom riktar sig butikens marknadsföring tydligt till ungdomar som utövar sport.  Flera av bestämmelserna i Tobakslagen är till för att få färre barn och ungdomar att lockas till rökning och snusning. Därför anmäler VISIR ärendet till konsumentverket för att få det prövat.Skidor m snusreklam(suddig) 80px

Tröja m snusreklam 80px

Läs Tobakslagen här

Förslag till ny Tobakslag

Det här inlägget postades i Allmänt, Nyheter och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.